Text och Bildövning- Barnens Rösträtt

Upplägg:

Argumentera för barnens rösträtt, på samma sätt som vuxna gjorde för 100 år sedan. 1905 argumenterade Frida Stéenhoff för kvinnors rösträtt genom att ställa frågan: “Hvarför skola kvinnorna vänta?”.

Nu har vuxna haft rösträtt i 100 år. Varför ska inte barn vara med och bestämma hur Sverige styrs? Varför är det vuxna som ska bestämma saker som påverkar barn? Och vem har sagt att man måste ha fyllt just 18 år för att kunna rösta?

Gör en affisch för eller emot barnens rösträtt.

Det kan innehålla text och bild om varför barn ska få rösta eller varför de inte borde få rösta.

Bildanalys och textskapande- Barnens röster

Förberedelse:

Tryck ut bilder eller visa på skärm.

Bilderna hittar du här!

Frågor att besvara:

Välj en av bilderna, skriv en berättelse om det som händer på bilden.

Om du skulle göra ett plakat, vad skulle det stå på det och varför?

Vad tror du de människorna skulle vilja bestämma om i samhället?

Vad skulle barnen vilja bestämma om ?

Vad kan barn berätta som vuxna behöver veta?