Lektionsmaterial

Ämnen: Bild/Historia/Svenska/Samhällskunskap 

Elever använder sig av bilder från ca 100 år sedan för att jämföra då och nu. Eleverna kan ta egna bilder på samma plats, situation eller ställe idag för att prata om samhällsförändringar de senaste 100 åren. De kan också hitta bilder från idag på nätet eller endast använda de gamla bilderna. I ett muntligt föredrag får eleverna presentera sin historiska bildanalys. 

Kunskapsmål:

  • Förmåga att tala inför andra på ett sätt som är lämpligt i kommunikationssituationen samt att delta på ett konstruktivt sätt i förberedda samtal och diskussioner.
  • Kunskaper om den retoriska arbetsprocessen, dvs. att på ett strukturerat och metodiskt sätt planera och genomföra muntlig och skriftlig framställning som tar hänsyn till syfte, mottagare och kommunikationssituation i övrigt.
  • Kunskaper om tidsperioder, förändringsprocesser, händelser och personer utifrån olika tolkningar och perspektiv.
  • Förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden.
  • Förmåga att använda olika historiska teorier och begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.
  • Förmåga att söka, granska, tolka och värdera källor utifrån källkritiska metoder och presentera resultatet med varierande uttrycksformer.
  • Förmåga att undersöka, förklara och värdera användningen av historia i olika sammanhang och under olika tidsperioder.
  • Elever får lära sig att ta till sig kunskap och presentera den på ett kreativt sätt.

Bildmaterial hittar du här.      Analys frågor hittar du här. 

Ämnen: Bild/Historia/Svenska/Samhällskunskap 

Eleverna får kunskap om bygdefotografi- att se, dokumentera och prata om sitt närområde i nutid, dåtid och framtid. 

  • Bildarkivarien besöker klassen för att visa bilder och berätta om Järfällas bygdefotograf John Lif samt samtalar om att dokumentera sin närmiljö. Eleverna får se bilder på Järfälla från femtio år sedan och samtalar om vad de tror skulle vara intressant för barn om femtio år att se från idag. 
  • Eleverna pratar och diskuterar om vad de skulle fota och varför. 
  • Eleverna går ut i sin närmiljö och tar bilder, antingen med lånade analoga kameror eller med digitala redskap. 
  • Eleverna skriver texter om sina bilder som läggs upp tillsammans med bilderna i en digital utställning på bildarkivets hemsida.

Kunskapsmål:

  • Att ta del av skildringar av livet förr. 
  • Att få kunskap om hemortens historia
  • Undersöka vad gamla bilder som historiska källor kan berätta om människors levnadsvillkor under olika perioder samt skillnader i levnadsvillkoren. 
  • Att få kunskap om tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid. 
  • Kunskap om fotografering
  • Skapande av texter där ord och bild samspelar

Som del av projektet kan eleverna besöka bildarkivet för att se hur arkivet ser ut. Här kan man kolla på gamla kameror, glasplåtar och hela arkivets samling. 

Kontakta bildarkivet för mer information

Telefon: 070-002 7211   E-post: bildarkivet@jarfalla.se

Ämnen: Historia, bild, svenska, samhällskunskap

JkB_20201.jpg

Kunskapsmål:

  • Skildringar av livet förr i tiden.
  • Hemortens historia.
  • Yrken och verksamheter i närområdet förr i tiden.
  • Tidslinjer och tidsbegrepp.
  • Vad historiska källor kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män jämfört med i dag
  • Industrialiseringen i  Järfälla, samt konsekvenser för olika samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige
  • Hur historiska bilder kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.
  • Bildanalys
  • Digital informationssökning.
  • Muntliga presentationer med bilder som hjälpmedel.
  • Textskapande

Upplägg, olika nivåer

  • Lärare kan använda bild- och filmmaterial samt stödtext och diskussionsfrågor för att prata om industrialismen i Järfälla.
  • Eleverna kan efter att tagit del av materialet svara på frågor i en quiz.
  • Elever kan leta efter bilder från en viss tid i bildarkivets digitala samling som de tycker berättar något om det de lärt sig om industrialismen.
  • Eleverna kan samtala i klassrummet om varför de valt bilderna och vad bilderna kan berätta om kunskapsmålen.
  • Eleverna kan individuellt eller i par göra en muntlig presentation om bilden eller bilderna de valt och hur de säger något om industrialismen.
  • Eleverna kan skriva en text om bilden eller bilderna de valt och hur de säger något om industrialismen.

Bildmaterial hittar du här.   

Bild med text och frågor hittar du här. 

Quiz hittar du här.

Filmmaterial hittar du här.

Ämnen: Bild/Historia/Svenska/Samhällskunskap 

Den här uppgiften kan göras på olika sätt

– Kortskrivning, elever väljer flera av frågorna att besvara under en kort tid

– Novellskrivning, eleverna skriver en längre text med en eller flera bilder som illustration till sin berättelse

– Diskussion i klassrummet, eleverna resonerar med alla eller i grupper

– Bildskapande

Upplägg:

  1. Välj ut en eller flera bilder att arbeta med. Bilderna kan skrivas ut eller visas på skärm eller smartboard.
  2. Välj om eleverna ska skriva/diskutera om en eller flera frågor. Eleven får välja vilken/vilka.
  3. Eleverna får dela med sig vad de har skrivit/diskuterat om.

Kunskapsmål från läroplanen:

  • Eleven lär sig muntlig och skriftlig kommunikation
  • Eleven lär sig att läsa och analysera bilder
  • Eleven lär sig ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
  • Eleven får metoder för att söka information från olika källor. Hur man kan värdera och bearbeta källor och information.
  • Eleven lär sig hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar
  • Eleven får lära sig diskutera familjen, samlevnadsformer, sexualitet, könsroller, maktrelationer och jämställdhet.
  • Eleven lär sig diskutera demokrati, rättigheter och skyldigheter.

Bildmaterial hittar du här.     

Textmaterial hittar du här.

Lektionsupplägg – Demokrati

Om Barnkonventionen och rösträtt

Ämnen: Historia, bild, svenska, samhällskunskap

Materialet är baserat på läroplanens kunskapsmål och kursplaner och innehåller bilder från Järfälla kommuns bildarkiv som knyter annan med elevernas lokalsamhälle. 

0124.tif

Ämnen: Historia, bild, svenska, samhällskunskap

Lektionsupplägget är baserat på läroplanens kunskapsmål och kursplaner och innehåller bilder från Järfälla kommuns bildarkiv.  

Om mänskliga rättigheter från Läroplanen (Lp 11):

  • Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
  • Det är inte tillräckligt att i undervisningen förmedla kunskap om grundläggande demokratiska värderingar. Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Den ska utveckla deras förmåga att ta ett personligt ansvar. 
  • Barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen)

I årskurs 1–3

  • Grundläggande mänskliga rättigheter såsom alla människors lika värde samt barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen).

I årskurs 4-6

  • De mänskliga rättigheterna, deras innebörd och betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.
  • Hur individer och grupper kan påverka beslut, till exempel genom att rösta i allmänna val eller skapa opinion i sociala medier.

I årskurs 7-9

  • De mänskliga rättigheterna inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Deras innebörd och betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.
  • De nationella minoriteterna och samernas ställning som urfolk i Sverige samt vad deras särställning och rättigheter innebär.

Filmer att se om demokrati finns här!

LEKTION 1- BARNKONVENTIONEN

LEKTION 2- RÖSTRÄTT FÖR BARN